Parkmanagement

Parkmanagement is een begrip dat je steeds meer op bedrijventerreinen en kantorenparken in Nederland ziet. Parkmanagement is gericht op het versterken van het ondernemersklimaat op een bedrijventerrein door met de betreffende bedrijven en overheden een publiek-private samenwerking op te richten.

Kwaliteit en uitstraling
Ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten werken samen om de kwaliteit en uitstraling van het bedrijventerrein te behouden en te verbeteren. Er wordt hiervoor door de ondernemers vaak een stichting opgetuigd van waaruit het parkmanagement wordt aangeboden. Oerlemans Facility Management (OFM) kan hiervoor een parkmanager leveren. De primaire taak van de parkmanager is om het bedrijventerrein schoon, heel, bereikbaar en veilig te houden door samen te werken met onder andere de gemeente. Daarnaast worden vaak in collectiviteit een aantal facilitaire services vanuit de stichting/ondernemersvereniging aangeboden.

Intermediair
Men kan dan denken aan collectieve beveiliging, bewegwijzering, mobiliteitsdiensten, kinderopvang, zero waste beheer of inkoop van diverse inpandige facilitaire diensten. Daarnaast is de parkmanager intermediair tussen ondernemers en de gemeente alsmede tussen ondernemers onderling. Je ziet dan vaak ook samenwerking ontstaan tussen ondernemers in de vorm van ‘burenhulp’ die via de parkmanager is geïnitieerd. Een voorbeeld van deze burenhulp is het onderling verhuren van parkeerplaatsen of vergaderruimte.

Maatwerk
Ook is de parkmanager betrokken bij alle bouwontwikkelingen die op het bedrijventerrein plaatsvinden en alle plannen die de gemeente ervoor heeft. De parkmanager zorgt ervoor dat hierbij de belangen van de leden worden behartigd. Parkmanagement is maatwerk en moet daarom het resultaat zijn van een goede samenwerking tussen betrokken partijen.

Functies en projecten
Functies en projecten die op dit gebied voor u uitgevoerd kunnen worden zijn onder meer het uitvoeren van interim-parkmanagement, begeleiding bij het Keurmerk Veilig Ondernemen, implementatie van Service Level Agreements met gemeenten of andere leveranciers, lobby begeleiding bij inspraken van politieke beleidsstukken (bestemmingsplannen etc.), implementatie van een publiek-private samenwerking met gemeente, politie en brandweer, aanbesteding en organisatie van collectieve facilitaire diensten, opzetten van een parkmanagement stichting, opzetten van een bedrijven investering zone, aanbieden van een secretariaat voor de parkmanagement stichting en/of de ondernemersvereniging of ledenwerving voor de stichting.

Referenties

Als parkmanager van de Stichting Parkmanagement Amsterdam Teleport is Leontine al jarenlang ons visitekaartje en coördinator voor al onze parkmanagement zaken. Omdat parkmanagement een specialistisch en onderscheidend vakgebied is, is het voor een organisatie als onze Stichting van belang om voldoende ervaring in huis te hebben en te beschikken over iemand die zelfstandig kan acteren en initiatieven oppakt en entameert. Deze disciplines weet Leontine op een professionele manier in te vullen c.q. mee om te gaan. Door haar kennis en ervaring in de omgang met ambtenaren kan zij aan de platformfunctie, die onze Stichting voor de aangesloten participanten is, op correcte wijze uitvoering geven. Op basis van onze jarenlange ervaring met Leontine, kunnen we haar in dit vakgebied zeker aanbevelen

door Voorzitter Stichting Parkmanagement Amsterdam Teleport

Voorbeeld casus: Parkmanagement Amsterdam
Vraag
De stichting zocht een parkmanager om het kantorenpark schoon, heel en veilig te houden die de problematiek rondom de beleidsstukken en organisatiestructuur van de gemeente begreep.
Analyse
De werkzaamheden moesten eerst duidelijk worden vastgelegd.
De werkzaamheden bestonden o.a. uit:
  • Lobbyen richting gemeente;
  • Relatiebeheer van bestaande klanten;
  • Acquisitie van nieuwe klanten;
  • Coördinatie van mobiliteitsdiensten;
  • Contractbeheer van kinderopvang;
  • Coördinatie van een keurmerk veilig ondernemen;
  • Contractbeheer van de collectieve beveiliging;
  • Borging van kwaliteitsbehoud van het beheer door middel van een Service Level Agreement met gemeente;
  • Uitvoeren van schouwingen;
  • Actief meedoen in werkgroepen inzake ontwikkeling van het kantorenpark.

Actie
Actieve deelname aan diverse werkgroepen van de gemeente, afspraken met bestaande klanten, acquisitie van nieuwe klanten. Ook zijn er werkafspraken gemaakt met afdeling beheer & onderhoud over de kwaliteit van het bedrijventerrein.

Resultaat
Het terrein is al enkele jaren het best onderhouden bedrijventerrein van Amsterdam (ORAM prijs). Van alle bedrijven op het kantorenpark is 90% aangesloten bij de stichting. Daarnaast heeft het kantorenpark als enige in Amsterdam de Tweede Ster Keurmerk Veilig Ondernemen behaald en gaat binnenkort op voor de Derde Ster.